Värdet av värdegrunder

När vi tar beslut så fördelar sig detta på en objektiv del – pris/ prestanda, kvalitet, behovsuppfyllelse mm, och en subjektiv. Vad är det som styr den subjektiva, den så kallade maggropen? Massor av saker! Svårt att sätta tummen på, men ett område som definitivt är en del av det är vad jag som individ vill förknippas med. Prestige, status, miljöaspekter, politiska åsikter, vad mina vänner valt mm.

Den subjektiva delen står för en relativt stor del (som någon form av genomsnitt), så vad betyder det då? Ja, om du är på den köpande sidan gäller det att du vet vad ditt företags värdegrunder är, och hur ditt köp kan påverka hur ert företag uppfattas. Annars riskerar du att handla utifrån det du själv tycker.

Är ni på den säljande sidan – vad är det för värdegrunder ni förmedlar till er omvärld? Är ni tydliga och konsekventa? Vet ni att det ni står för, ert företags värdegrunder, är vad era önskade kunder vill förknippas med? Förmedlar era anställda ert företags värdegrunder eller sina personliga (som i värsta fall inte sammanfaller).

Det är inte sällan här vi får – och tappar affärer utan att riktigt förstår varför…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *